همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: روزی در آیندهای نهچندان دور، هواپیماهای طراحی شده توسط یک کامپیوتر و هوش مصنوعی به پرواز در خواهند آمد؛ رؤیایی که بسیاری افراد برای چگونگی به تحقق در آمدن آن در حال تحقیق و بررسی هستند.
هواپیمای بدون خلبان
شاید بتوان گفت این اولین هواپیمای مسافربری هوش مصنوعی جهان است که به کمک آن مسافران میتوانند در کابین جلو بنشینند و از دیدن مناظر لذت ببرند؛ زیرا خلبانی در آن وجود ندارد.
مفهوم جت خصوصی کاملاً مستقل توسط غول هوافضا، امبرائر فاش شده است؛ چیزی که نشاندهنده یک پیشرفت در هوانوردی آینده این شرکت به بامباردیر پیوسته است تاچشم انداز آیندهنگرانهای از یک جت تجاری را ارائه دهد که توسط هوش مصنوعی هدایت میشود.
غول جت؛ یککابین با سه منطقه
در انجمن ملی کسبوکار هوانوردی در اورلاندو، فلوریدا، غول جت از برنامههای آینده یک جت کابین با اندازه متوسط رونمایی کرد.
شرکت امبرائر در X فاش کرد این طرح پیشرفته شامل یککابین با سه منطقه است.
به گزارش روزنامه سان یکی از مناطق آن، سالنی با فضای زیادی برای نشستن است؛ از جمله کابین خلبان. البته اگر بهخاطر طراحی خودمختار که در آن نیازی به کابین خلبان یا خود خلبان نیست، جت فضای زیادی نداشت.
بیشتر بخوانید:
هواپیمایی بدون سوخت پایدار
در طراحی هوش مصنوعی برای این هواپیما، یککابین با پنجرههایی با صفحهنمایش لمسی به تصویر کشیده شده است.
این هواپیما کاملاً بدون سوخت پایدار و همچنین بدون موتور در بالها طراحی شده است. در عوض، به نظر میرسد که موتورها یکی بالای دیگری قرار گرفتهاند و سه ورودی هوا دارند؛ یکی در بالای هواپیما و دو ورودی در کنار.
همچنین یک V-tail – دارد که هیچوقت در جتهای تجاری دیده نمیشود. ضمن آنکه یک پیکربندی موتور با دو توربوفن در دم نیز دارد.
سیستم محرکه با فناوری سبز
امبرائر به AertoTime میگوید: هواپیمای کاملاً خودمختار به این معناست که نیاز به کابین خلبان را از بین میبرد و پیکربندیهای کابین جدید، مانند سالن روبهجلو را فعال میکند.
پایداری در DNA هواپیما نیز با یک سیستم محرکه با فناوری سبز مبتنی بر SAF، الکتریکی یا هیدروژن است.
به گفته امبرائر، باوجود برنامههای باورنکردنی که پایههای آینده هوانوردی بدون خلبان را تشکیل میدهند، از زمان انتشار ایده اولیه روی این جت کار نشده است.
جت تجاری Embrear
این شرکت عقیده دارد این هواپیمای مفهومی مرزهای ممکن و نوآوریهای بالقوه آینده را طی میکند و مهمتر از همه، میتوان آن را برای ادامه تفکر نوآورانه الهام بخشیدن به صنعت هوانوردی ضروری دانست.
در حال حاضر، هیچ تعهدی از سوی Embraer Executive Jets برای توسعه و ساخت این هواپیما وجود ندارد. اما شرکتهای هوانوردی دیگر که روی عناصر مشابه کار میکنند میتوانند به ایجاد جت تجاری Embrear منجر شوند.
پرواز مستقل برای مواقع اضطراری
این طراحی شامل Cirrus و HondaJet میشوند که در صورت ناتوانی خلبان و عدم توانایی در فرود هواپیما، یک ویژگی پرواز مستقل را برای مواقع اضطراری ارائه میکنند؛ یعنی اجازه میدهد تا هواپیما خودش این کار را انجام دهد. ضمن آنکه اختلافات جاری در دنیای هوانوردی بر سر کاهش عملیات خلبانی یا تلاش برای خلاصی کامل از آنها همچنان ادامه دارد.
نظر شما